Tuesday, December 25, 2012

Tugasan Kaedah Analisis Kualitatif


Kaedah Analisis Kualitatif
            Satu analisis telah dilakukan berdasarkan transkripsi temubual yang dijalankan bersama responden iaitu Puan Khatijah binti Ali. Analisis tersebut dikenali sebagai kaedah analisis kualitatif. Kaedah analisis kualitatif ini dilakukan adalah untuk menilai pengalaman yang dilalui oleh responden selain untuk mencari nilai ‘sense of belonging’ atau perasaan kesepunyaan daripada penceritaan responden.
            Analisis kualitatif ini terbahagi kepada dua bahagian iaitu kod aksial dan kod terbuka. Kod aksial merupakan perkara yang penting disampaikan oleh responden. Hal ini dapat dikenalpasti melalui kekerapan yang diceritakan atau diulang-ulang. Kebiasaannya, elemen kod aksial ini merupakan sesuatu yang bermakna dan dapat mempengaruhi kehidupan responden. Manakala, kod terbuka merupakan perkara atau elemen yang deceritakan oleh responden, namun perkara itu tidak berkaitan dengan topik yang dibincangkan. Kod ini diceritakan apabila responden tiba-tiba mengingati peristiwa tersebut.

Kod Aksial (Axial Code)

1)      Tempat (Sri Melati, Batu 6 dan Tanjung Batu, Nenasi)
2. Nak cerita pasal mula-mula menduduki  Sri Melati. Kami berasal daripada Tanjung Batu, Nenasi. 
9. Dalam keadaan yang begitu susah, suami pergi mencari, membeli makanan ke Batu 6 dengan basikal.
11. Sebab tak pernah mengalami, sebab tempat kampung kami di Tanjung Batu tak pernah mengalami banjir,  tepi laut.
12. Pada tahun lapan, tujuh puluh, tujuh puluh empat, kami mula-mula  menduduki Sri Melati, menduduki  tanah Sri Melati dengan menebas, menebang pokok-pokok dan membuat tapak pondok.
13. Hanya kami sahaja, berdua dengan jiran kami yang mula-mula menduduki  Sri Melati.
15. Tidak macam sekarang ni, ada telefon, nak berhubung tu begitu mudah. Kami duduk di Sri Melati ni mengalami macam- macam, macam-macam dugaan, macam malam-malam harimau dekat rumah, siang gajah, beruang.
26. Penderitaan yang telah kami tanggung semasa mula-mula menduduki  di Sri Melati.

2)      Rumah
4. Lepas tu, kami mencari rumah sewa, duduk rumah sewa.
5. Duduk rumah sewa lebih kurang satu tahun dua bulan.
6. Kami mencari tempat untuk membuat pondok tetap.
14. Lepas tu, jarak antara rumah kami dua buah tu begitu jauh, maknanya  kalau dapat apa-apa kesusahan ke, kami tak dapat nak berhubung.
17. Dan tidak kurang juga orang bunian yang selalu memanggil-manggil, memberi salam dan lalu-lalang di depan rumah  kami.
29. Kalau suami tak da di rumah, panggil jiran-jiran bunuh.

3)      Kesusahan
8. Pada tahun seribu sembilan, hujung tahun seribu sembilan ratus tujuh puluh, kami mengalami banjir yang amat teruk, dan kami kehabisan makanan.
9. Dalam keadaan yang begitu susah, suami pergi mencari, membeli makanan ke Batu 6 dengan basikal.
10. Itulah pertama kalinya,  saya mengalami banjir.
11. Sebab tak pernah mengalami, sebab tempat kampung kami di Tanjung Batu tak pernah mengalami banjir,  tepi laut.
16. Begitulah kesusahan yang kami hadapi duduk di sini.
26. Penderitaan yang telah kami tanggung semasa mula-mula menduduki  di Sri Melati.
61. Dengan kesusahan yang kami tanggung untuk anak-anak sekolah, terpaksalah kami meninggalkan anak kami di kampung dengan keluarga kami, dengan ibu bapa
65. Begitulah susahnya semasa kami mula-mula duduk di sini.
70. Dulu hanya basikal je lah yang kami gunakan setiap hari, untuk bekerja, untuk berbelanja, begitu juga untuk apa-apa kesusahan, balik kampung ke apa.

4)      Pengangkutan
9. Dalam keadaan yang begitu susah, suami pergi mencari, membeli makanan ke Batu 6 dengan basikal.
41. Dan kami nak gi ke Bandar, terpaksa berjalan kaki lebih kurang setengah kilometer untuk sampai ke jalan besar.
42. Semasa itu, tambang basnya hanya lima puluh sen bagi orang dewasa, tetapi sekarang, berapa?
44. Dan menunggu bas juga semasa itu sangat mudah, iaitu  sejam sekali.
45. Tetapi sekarang, dua jam setengah, tiga jam sekali bas ada.
48. Bila kami naik bas tu, orang memandang hala ke tempat kami naik, hala ke belakang.
49. Orang menganggap kami adalah Orang Asli, begitu juga bila kami turun bas.
58. Kalau nak dibandingkan dengan sekarang, anak-anak kami nak sekolah terpaksa mengayuh basikal sejauh, sejauh enam batu lebih kurang.
60. Bas tak ada untuk mengangkut budak-budak sekolah.
63. Dan kami juga pernah berjalan kaki untuk pergi ke kedai runcit sejauh dua batu mencari bekalan makanan yang kehabisan.
64. Kalau ada kematian atau pun kenduri kahwin, kalau kami nak pergi, terpaksalah kami bergohek(berkayuh) basikal sejauh empat atau pun lima batu, sebab kenaikan tak ada.
67. Kalau sakit ke, untuk pergi ke klinik, begitu juga, pergi dengan bas juga, naik basikal daripada rumah sampai ke jalan besar, tunggu bas.
68. Sebab dulu kenaikan, kereta-kereta tak ada, tak macam sekarang.
69. Semua orang ada kereta, semua orang ada motor.
70. Dulu hanya basikal je lah yang kami gunakan setiap hari, untuk bekerja, untuk berbelanja, begitu juga untuk apa-apa kesusahan, balik kampung ke apa.
71. Berpuluh-puluh batu gohek(kayuh) basikal.
76. Kalau ada apa-apa jemputan kenduri apa semua, terpaksalah kami pergi dengan bas.
77. Kadang berjalan dengan kaki berbatu-batu sebab bas tak sampai ke pedalaman.

5)      Aktiviti
12. Pada tahun lapan, tujuh puluh, tujuh puluh empat, kami mula-mula  menduduki Sri Melati,   menduduki  tanah Sri Melati dengan menebas, menebang pokok-pokok dan membuat tapak pondok.
31. Dan semasa itu, hidup kami suka  memancing ikan, ikan paya.
32. Siang-siang kami memancing ikan paya.
46. Kami berbelanja di  Bandar lah, beli apa-apa keperluan.
75. Kami tanam apa yang perlu, sayur-sayur apa semua, dapat pulangan.
78. Tentang anak-anak kami nak bermain, jangan ceritalah.
80. Tetapi kami membiarkan anak-anak kami bermain di mana-mana yang mereka suka.
83. Terpaksalah bermain dalam paya, dalam longkang untuk memenuhi aktiviti masing-masing.
84. Dan, kadang-kadang pergi memancing.

Kod Terbuka (Open Code)

1)      Bunian
17. Dan tidak kurang juga orang bunian yang selalu memanggil-manggil, memberi salam dan lalu-lalang di depan rumah  kami.
18. Tak nampak, tapi suaranya yang kami dengar, dia bercakap-cakap, dengan kita tak memahami bahasa yang dia bercakap tu, tapi dia bercakap, dan berjalan, batuk, dengar dia batuk.
19. Kami tidak berasa apa-apa, sebab kami dah biasa dengan keadaan macam tu.
20. Kadang-kadang semasa tinggal berseorangan, mendengar bunyi dia. 

      2)   Haiwan
15. Tidak macam sekarang ni, ada telefon, nak berhubung tu begitu mudah. Kami duduk di Sri Melati ni mengalami macam- macam, macam-macam dugaan, macam malam-malam harimau dekat rumah, siang gajah, beruang.
21. sawa pun terlalu banyak, kadang –kadang sampai sepuluh ekor sekali dia masuk reban  dia bunuh, bukan dia makan.
22. Dia khianat,kalau makan hanya seekor dua je, tapi dia bunuh.
23. Berkapar dia bunuh, tengok-tengok pagi, terduduk.
24. Tengok berkapar ayam mati

       3)  Perhubungan
14. Lepas tu, jarak antara rumah kami dua buah tu begitu jauh, maknanya  kalau dapat apa-apa kesusahan ke, kami tak dapat nak berhubung.
15. Tidak macam sekarang ni, ada telefon, nak berhubung tu begitu mudah. Kami duduk di Sri Melati ni mengalami macam- macam, macam-macam dugaan, macam malam-malam harimau dekat rumah, siang gajah, beruang.
81. Dulu tv  tak ada, semua kemudahan tak ada.


 Jadual 1 di bawah menunjukkan elemen kod aksial yang diceritakan oleh responden dan senarai nombor baris mengenai perkara yang diceritakan.
Bil.
Elemen Kod Aksial
No. Baris
1
Tempat
2, 9, 11, 12, 13, 15, 26
2
Rumah
4, 5, 6, 14, 17, 29
3
Kesusahan
8, 9, 10, 11, 16, 26, 61, 65, 70
4
Pengangkutan
9, 41, 42, 44, 45, 48, 49, 58, 60, 63, 64, 67, 68, 69, 70, 71, 76, 77
5
Aktiviti
12, 31, 32, 46, 75, 78, 80, 83, 84













Jadual 2 menunjukkan bilangan kekerapan bagi setiap elemen kod aksial yang diceritakan oleh responden.
Bil.
Elemen Kod Aksial
Jumlah Kekerapan
1
Tempat
7
2
Rumah
6
3
Kesusahan
9
4
Pengangkutan
18
5
Aktiviti
9


Secara konklusinya, perkara yang sering menjadi ingatan bagi responden adalah mengenai tempat , keadaan rumah, kesusahan yang dialami responden, pengangkutan yang digunakan responden, suami dan penduduk kampung pada waktu itu, dan aktiviti yang dilakukan responden serta keluarga beliau sepanjang tinggal di kampung tersebut. Oleh itu, dapat dikenal pasti mengenai perasaan kesepunyaan responden iaitu elemen-elemen kod aksial yang menjadi titik tolak kepada cara kehidupan responden.

No comments:

Post a Comment